– Oser av premium! Fylkesnes Bil, 04, oktober 2019

En rekke bilmedier verden over har prøvekjørt nye EQC, og nå er det din tur! Pressen har trykket bilen til sitt bryst og roser den for sitt omfattende utstyrsnivå, fantastiske kjørekomfort og nydelig design. Les mer om dens egenskaper her.

De første norske testene er unnagjort og superlativene hagler. VG erklærer at EQC er en «ny elbil i toppklasse», og gir bilen terningkast 6, mens Finansavisen Motor gir 8/10 og skriver at «interiørkvaliteten er herlig, kjøreegenskapene engasjerende og akselerasjonen morsom». Elbil24.no skriver at EQC er som skapt for Norge – «Størrelse, plass, pris og premium. EQC blir definitivt en elbil å regne med».

EQC er utvilsomt den bilen som bringer mest luksus inn i elbilverdenen, og det uten å være den dyreste i klassen.

Autofil, august 2019

Bilmagasinet Autofil er også overbevist og skriver; «EQC er utvilsomt den bilen som bringer mest luksus inn i elbilverdenen, og det uten å være den dyreste i klassen».

EQC ble avduket under en verdenspremière i Stockholm i september 2018, og var startskuddet for Mercedes-Benz sin storsatsing på elbiler. EQC er den første bilen under merket EQ – de helelektriske bilene som etter hvert kommer på løpende bånd. C-en i EQC indikerer at dette er en bil i C-Klasse eller GLC-størrelse, altså en klassisk familie-SUV.


VG skriver at EQC har «et eksepsjonelt tilrettelagt førermiljø».

Autofil-journalisten er imponert over inntrykket EQC gir.

– Mercedes-Benz EQC oser premium på alle plan. Her går høy kvalitetsfølelse, utsøkt materialkvalitet, presist håndverk og avansert teknologi hånd i hånd på en elegant måte som Stuttgart-produsenten nå etter vår mening mestrer bedre enn noen andre på dette nivået.

Råsterk, og god rekkevidde
EQC har 408hk og to elmotorer, en for forhjulene og en for bakhjulene, og bilen har dermed rett til vedhenget 4Matic (4×4). For å gjøre bilen mer dynamisk er det plassert en langt kraftigere motor bak, og en mindre motor foran. Ved pen og rolig kjøring er det stort sett forhjulene som trekker bilen fremover, og du oppnår god effektivitet. I det du velger en mer aktiv kjørestil går mer av kreftene til bakhjulene, og du får et mer sportslig resultat i opplevd karakter.

EQC har 416 km rekkevidde, og er dermed egnet for alle typer turer, og med 408 hestekrefter og 760 Mn dreiemoment fra start sparker den godt fra – og gjør den til «en av de kvikkeste bilene på markedet», som VG skriver. 0-100 tilbakelegges på kun 5,1 sekunder.

Bilen fås også med fabrikkmontert hengerfeste, og kan trekke inntil 1800 kg nyttelast. Den kan også utstyres med takbøyler.

På innsiden vil livet være svært godt.

Autofil, august 2019

Utmerket komfort

I artikkelen til Autofil leser vi videre:

EQC har altså mange sterke sider – og noen svakheter. Blant sistnevnte er
de aller fleste til å leve med, og på innsiden vil livet være svært godt. Høykvalitetsinteriøret er det mest luksuriøse her. Bilen har den samme skjermplanken som på andre nye biler fra selskapet, og to 10,5 tommer store sidestilte skjermer ønsker deg velkommen. Disse styres med hver sin berøringsknapp på rattet, eller en touchpad i midtkonsollen. Den høyre skjermen er berøringsskjerm, dersom du foretrekker denne metoden.

Mercedes-Benz-ansvarlig hos Fylkesnes Bil, Arve Paulsen, har prøvd bilen mange ganger allerede og er ikke i tvil. – Denne bilen er svært godt utstyrt, og etter min mening er det ikke mye man trenger å legge til for å få en fullverdig bil, selv for den ekstra kresne kunden.

Hans syn støttes av Autofils journalist.

«Støynivået i kupéen er gjennomgående lavt og Mercedes har, som de jo er gode på, gjort en god jobb med lyddempingen. EQC er klart komfortabelt satt opp, fremfor sportslig, og det passer en bil av denne typen best. Når EQC i tillegg er lavere priset enn de nærmeste konkurrentene, ja da er det verdt å lukke opp øynene og ta en nærmere titt. Den aller nærmeste konkurrenten er utvilsomt Jaguar i-Pace, deretter Audi e-tron og så Tesla Model X. Denne rekkefølgen baserer seg først og fremst på størrelse
og pris. Og her er trumfesset til Mercedes i denne sammenligningen: En pris som starter på 616.900 kroner og som importøren presiserer har inkludert utstyrt som koster 70 000 kroner ekstra på GLC. OG, ikke minst: Med litt tilvalg utover det, får du en riktig godt utstyrt bil til 700.000 – 720.000 kroner».

– Og der var den saken avgjort, avslutter Autofils journalist.

Kontakt Arve Paulsen (53404022) eller Fredrik Ottesen (53404023) p[ Stord, eller Håvard Solheim (53487444) eller Dan-Viljar Sæle (53487444) på Husnes for mer informasjon og prøvekjøring.