– Kaller du det taxi dreper jeg deg! Fylkesnes Bil, 12, desember 2024

Ikke kall det taxi, da dreper jeg deg, smiler «Drosjekusken Kjellemann», som det står på navneskiltet hans. Det heter drosje, presiserer han og blunker. Kjell Larsen er en veteran i drosjenæringen i Sunnhordland, etter nesten 30 år bak rattet. I dag driver han Sunnhordland Transportsentral AS, et selskap med tre løyver, en sjåfør og en bil – en hvit Hyundai Ioniq 5. Men det stopper ikke der. Larsen vet hva han vil, og har ambisjoner om vekst og nye tilbud.

Larsen startet drosjekarrieren i 1998, jobbet i Stord Taxilag fra 2001, og etablerte Leirvik Taxi i 2008. Nå sitter han med eget selskap, og har planene klare.

– Oppstarten i det nye selskapet har vært god, forklarer Larsen. Jeg ønsker at selskapet skal fremstå som et godt bilde på hvordan næringen kan drives. Den lange erfaringen har gitt meg tydelige tanker om service og kommunikasjon, og hvordan vi kan gjøre drosjeturen til en opplevelse, sier han før han fortsetter. Jeg tror blant annet at folk vil snakke direkte med sjåføren, forklarer han entusiastisk.

Planene klare

– I dag har jeg tre løyver og en bil i drift. I 2025 kommer det to biler til, og på sikt skal jeg utvide til sju løyver, sier drosjeeieren.

Larsen vet hva han vil, og har klare tanker på hvordan selskapet skal framstå.

– Vi skal kjennes igjen på måten vi framstår, så hos oss blir det like biler, lik farge, lik profilering og lik uniform til sjåførene. Bilene skal være tiltalende og framtreden til sjåførene likeså. Førsteinntrykket vi sender ut er utrolig viktig. forklarer han

Opplevelsen er også viktig.

– Vi skal yte service som gjør at kunden kommer igjen til oss, basert på tillit. Våre sjåfører skal snakke norsk og jeg ønsker at alle våre folk skal lese seg opp på Stord og Sunnhordland – kulturen, industrien og historien, forklarer han. God kommunikasjon med kunden gir en ekstra god opplevelse.

Kaller du det taxi dreper jeg deg!

Reddet strømløs drosjekollega

I dag er Larsen på besøk hos Bilselger Arne Risnes i Hyundaibutikken på Heiane. Når vi kommer inn på Larsens bilvalg er han tydelig.

– Jeg er svært fornøyd, og den fungerer 100% til mitt bruk, og vel så det. Det er akkurat som med kjerringa, du oppdager nye ting etter hvert, og av og til er det noe småtteri som skurrer. Da er det fint med en lokal leverandør, smiler han.

Drosjekusken fortsetter.

– Bilen ser flott ut, har god sittekomfort, og er både romslig og funksjonell. Både unge og eldre kommer lett ut og inn av den, og folk blir overrasket når de ser den gode bagasjeplassen i bagasjerommet. Dette er en flott familiebil, ja, den passer egentlig til alle, sier han. Den er også driftssikker – det er viktig for oss drosjesjåfører.

– Bilen ser ikke så stor ut fra utsiden, men når kundene kommer inn i baksetet er det «oj, har var det god plass», sier Larsen.

Av de mer spesielle funksjonene på Ioniq 5-en er V2L (Vehicle to Load). Funksjonen gir deg mulighet til å ta strøm fra bilen for å drive elektriske apparater når bilen står stille. Man kan til og med lade en annen bil, noe Larsen selv har prøvd.

– En drosjekollega visste jeg hadde denne funksjonen på bilen, og ringte meg da han sto fast på Haukås, forklarer Larsen.

Larsen har selv ikke hatt problemer med rekkevidden, tross lengre turer i løpet av arbeidsdagen.

– Nylig hadde jeg en tur til Bergen og tilbake. Jeg startet ut med 80% og hadde mye igjen da jeg kom tilbake, sier han. Når man har kjørt 40-50 mil trenger man uansett pause og ladehastigheten er god, sier han.

Under praten vår kommer en annen Ioinq 5 kunde innom i døra. Han har N-Line, modellen som har ekstra styling og utstyr. De to Ioinq 5-eierne veksler noen ord om både sittekomfort og design

– Den er en drøm sier N-Line-kunden før han forsvinner ut i høstsola, og med på veien får han et «du vet hvem du ringer til om du ikke kan kjøre? Det er drosjekusken det», fra Larsen.

Nye Ioinq 5

Hyundai har nå kommet med en oppgradert utgave av bilen Larsen kjører. Bilselger Arne Risnes forteller at bilen ikke bare har fått større batteripakke og lengre rekkevidde, nå inntil 570 kilometer, den kommer også med nytt fjøringssystem, nye lys, bedre støyisolering i kupeen og vindusvisker på bakruta.

– Den nye modellen har dessuten OTA-oppdateringer (over the air) av bilen, som gjør at du slipper å komme innom bilforhandleren for siste oppdatering av softwaren. Ny facelift betyr selvfølgelig også nye design-elementer både inne og ute, forklarer Risnes. Dessuten kommer den i en mer stylet N-Line-versjon.

Flybuss

Flere Hyundai-er er planlagt i bilparken til Larsen, men ambisjonene stopper ikke der.

– Jeg har fått konsesjon for en flybuss, papirene kom for noen uker siden, forklarer han. Etter hvert har jeg ønske om å utvide til Kvinnherad også, forteller han.

– Jeg vet hvor du bor

Larsen er en godt kjent mann etter så mange år i næringen. Han kjenner kundene sine, og kundene vet hva det får når de ringer han. Selv om selskapet bare har en bil foreløpig, er det aldri «nei» å få. Er det noen grunn til at Larsen ikke kan hjelpe deg, fikser han bil fra et av de andre selskapene i stedet.

På slutten av samtalen vår får vi et innblikk i Larsens forhold til kundene sine. En kunde trenger bil på kort varsel for en tur til sentrum. – Da ordner vi det, hører vi Larsen si, jeg vet hvor du bor …

Takk for handelen og velkommen tilbake, Kjell.