Mercedes-Benz EQS SUV er her! Fylkesnes Bil, 24, mars 2023

Mercedes-Benz EQS SUV

«Vi mistet munn og mæle av Mercedes-Benz EQS: Nå kommer den som SUV», skriver Teknisk Ukeblad. Helt nye EQS SUV er nå på plass på Heiane og står klar for at du kan prøvekjøre luksus-SUV-en. EQS SUV byr på en luksuriøs opplevelse med et høyt nivå av komfort for opptil syv personer. Den nye modellen har en stor mengde med standardutstyr, og inkluderer blant annet AIRMATIC luftfjæring, bakakselstyring og elektrisk andre seterad.

Mercedes-Benz EQS SUV med sjåfør

Høydepunkter

  • Hyperscreen – buet skjerm fra A-stolpe til A-stolpe
  • Høyvoltbatteri med hele 108,4 kWh utnyttbar kapasitet
  • Inntil 611 km rekkevidde (WLTP)
  • Forbruk: 20,2-24,3 kW/100 km.
  • Ladeeffekt: mask. 200 kW (DC hurtiglading)/11 kW (AC hjemmelading)
  • Bakkeklaring: 17,8 cm (ved full last)
  • Bagasjerom: 645-880 liter
  • Tilhengerfeste: maks. 1.800 kg.
  • Taklast: maks. 100 kg.
  • Inntil 7 seter
  • Ett år gratis lading på Ionity-stasjoner
  • Mye utstyr som standard, bl.a. 21″ felger, DIGITAL LIGHT, Keyless-GO, memory-pakke, luftfjæring, bakakselstyring på 4,5 grader, Burmester, 360 graders kamera, head-up display og mye mer.

Rekkevidde på over 600 km (WLTP)

EQS SUV har en rekkevidde på opptil 616 kilometer etter WLTP-standarden, med modellen EQS 450 4MATIC. Batteriet har en kapasitet på 107,8 kWh, og den innovative programvaren for batteristyringen tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQS SUV holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen.

EQS SUV kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold.

Den nye EQS SUV deler samme lange akselavstand som EQS, men er over 20 centimeter høyere. Andre seterad kan elektrisk justeres med opptil 130 millimeter i lengde som standard. Som et resultat av dette er kneplassen i andre seterad på et komfortabelt nivå. Bakseteryggen kan justeres elektrisk 14 grader fremover og 4 grader bakover. Ved å justere andre seterad kan bagasjeromsvolumet økes fra 645 liter, til opptil 880 liter. Dersom seteraden felles ned, vil EQS SUV kunne romme opptil 2100 liter.

God plass til syv personer

En tredje seterad med to ekstra individuelle seter er tilgjengelig som tilleggsutstyr. Det betyr at EQS SUV kan frakte opptil syv personer på komfortabelt vis. Selv om alle setene er i bruk, vil fortsatt 195 liter bagasjeromsplass være tilgjengelig. Med tredje seterad nedfelt flatt med gulvet, vil det være nok av plass i bagasjerommet, med opptil 800 liter bagasjeromsplass. Med begge radene nede vil EQS SUV romme opptil 2020 liter.

Mercedes-Benz EQS SUV interiør

Mercedes-Benz User Experience

Med lærbar programvare tilpasser MBUX seg til brukeren og gir vedkommende personlige forslag til flere av infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjonene. «Magic modules» vil optimaliseres kontinuerlig både av endringer i omgivelse og av brukeradferd. Hvis sjåføren eksempelvis regelmessig skrur på rattvarme samtidig med setevarme, vil rattvarme foreslås så snart setevarmen er aktiv. Mercedes-Benz User Experience vil være enkelt tilgjengelig for fører med MBUX Hyperscreen. Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finnes tre skjermer som visuelt smelter sammen til en. Den valgte visningsstilen vises jevnt på alle skjermene og lysstyrken er tilpasset lysforholdene i interiøret.

Mercedes-Benz EQS SUV hyperscreen
Mercedes-Benz EQS SUV førermiljø

Priser

EQS SUV har en startpris på kr. 1.288.900,- inkludert frakt og levering.

Hva sier pressen?

EQS SUV har fått en god mottakelse av pressen og er allerede godt kjent etter den offisielle premieren. Her er noe av det norsk presse har skrevet så langt:

Håkon Sæbø i Finansavisen skriver følgende:

«Endelig. En elektrisk statusbil fra Tyskland med høyde og lengde og pondus. Dette er en panserkrysser på nærmere 5,13 meter, men bølgene merker du lite til i rom sjø. Her duver du lydløst i total komfort og hever deg over resten av Elbil-Norge – ikke bare i overført betydning, for denne bilen har justerbar luftfjæring som standard.»

Bilen imponerte til en score på 8 av 10.

Fred Magne i elbil24 har allerede gitt EQS SUV terningkast 6 på pressetur i Denver, men forteller dette fra den lengre norske testen:

«Og du verden! Stort bedre skyss til hytta er det ikke lett å finne. Det er en komfort i denne bilen som ikke mange andre biler kan by på. Det er naturligvis luftfjærer i begge ender, og det er alskens remedier i interiøret som skal passe på at du har det bra. Bare nakkeputene i seg selv er nok til å få deg til å senke skuldrene to hakk. Husket jeg å si at de har varme på samme måte som setene? Rett og slett herlig.»

I første test fikk bilen terningkast 6.

Embret Sæter i Dagens Næringsliv tester mange flotte biler, men lar seg allikevel virkelig imponere av EQS SUV:

«Mercedes’ nye elektriske toppmodell er dyr, men den leverer også overlegent på luksus og komfort. Komforten er altoverskyggende. Jeg kan nesten ikke huske å ha sittet i en bil som kjører mer komfortabelt. Luftfjæring og understell sluker alt av ujevnheter, store som små. Hele konseptet oser av komfort og velvære. Setene er selvsagt førsteklasses, det samme er det meste av materialvalg. Støynivået er ekstremt lavt, og hverken vind-, dekk- eller motorstøy høres i det hele tatt. Dette er en bil der man ikke trenger heve stemmen under de gode samtalene.»

Bilen lander på en poengsum på hele 52 av 60 poeng.