Bil nr. 1, Kona nr. 1 og firma nr. 1! Nylig passerte vi 1.000 leverte biler fra Hyundaibutikken vår på Heiane, og i den forbindelse sjekker vi inn hos noen av de andre kundene vi har stiftet bekjentskap med siden åpningen av i 2019. Så hvorfor ikke begynne med den aller første? I 2019 kjøpte Arnhild Myklebust og Brilleriet den aller første Hyundai-en fra butikken vår, en Hyundai Kona, og nå har hun kjøpt en ny en.
Arnhild Myklebust er en driftig grunder som i 2017 valgte å gå ut av en av landets største optiker-kjeder for å starte Brilleriet. Brilleriet har i dag to avdelinger–en i Helsebygget på Leirvik, og en på Heiane Storsenter.
Brilleriet har vokst gradvis og har i dag tolv ansatte, der hele 5 av dem er optikere.
– Dette er unikt for mindre brillebutikker, forteller Myklebust, og et tegn på at vi tilbyr mye mer enn briller og linser. Mange vet ikke at vi er en førstelinjetjeneste for alt som har med øynene å gjøre – alt fra tørre øyne-problemer til akutthjelp, om man for eksempel har fått et rødt øye, sier hun engasjert. Vi har også mulighet til å henvise til øyespesialist, uten å måtte gå gjennom fastlegen.
Det blir mer og mer vanlig at kunden tar kontakt med optiker for undersøkelse av øynene.
– Jeg har alltid vært bevisst på å investere i moderne utstyr i butikken, forklarer Myklebust. Vi har mer utstyr enn fastlegen, og er ofte lettere tilgjengelig, med lang åpningstid, sier hun.
Når vi kommer inn på kundeopplevelser og Brilleriet, har Myklebust klare tanker.
– Jeg vil at vi skal fremstå som en gjennomtenkt, fristende og attraktiv brillebutikk – og at kunden skal forlate oss litt gladere enn hen kom, sier hun.
– Vi ønsker å skille oss ut fra mengden. Dette er lettere når man står for seg selv, og ikke er med i en kjede. Vi skal fremstå som personlige og lokale – litt som dere hos Fylkesnes Bil, egentlig, sier hun.
– Vi prøver bl.a. å kommunisere med et lekent og gøy språk – på nynorsk. Vi bruker det i all kommunikasjon; e-post, sms-er, markedsmateriell og notater internt. Alle, selv om vi har ansatte som har studert vekke, eller er fra andre steder, bruker nynorsk i hverdagen – det er gøy at de ansatte tar eierskap til den bedriften vi ønsker å være.
Trygghet for kunden er også viktig.
– God service og gode opplevelser er viktig for oss. Kunden er ofte inne hos oss over tid, og derfor er måten vi møter kunden på, får hen til å føle seg trygg, presenterer ulike valgmuligheter og produktinformasjon på, viktig, sier Myklebust.
Arnhild Myklebust og Brilleriet var den første kunden vår i Hyundaibutikken. Her fra åpningsdagen i 2019.
Hyundai Kona er helt fantastisk
Utenfor butikken på Heiane Storsenter står hennes nye Kona. En ansatt har overtatt den første bilen, mens Myklebust har kjøpt seg ny.
– Bilen er helfoliert og viser godt igjen langs veien, sier Myklebust – den har nesten fått sin egen personlighet, blitt brillefin rett og slett, smiler hun
Myklebust har blitt litt av en Kona-fan. Etter Kona-kjøpet i 2019 var hun «utro», som hun selv sier, og kjøpte et annet merke. Nå er hun glad for å være tilbake i en Kona igjen.
– Jeg er veldig fornøyd med Kona-en – den er helt fantastisk, sier Myklebust. Her får jeg alt jeg er på jakt etter i en bil.
Hun trekker fram enkel bruk og høy komfort når du forklarer bilhverdagen sin.
– Jeg må si at jeg er utrolig fan av at ting er lettvint og komfortabelt – varme i rattet var viktig, smiler hun.
– Det er selvfølgelig viktig at bilen er veldig god å kjøre, men også at den er smart. Kona-en låser seg opp når jeg nærmer meg den, noe som er praktisk da jeg stort sett alltid har noe i hendene.
Den enkle bruken fortsetter i kupeen.
– Når jeg setter meg inn kjenner den igjen mobilen min, og stiller automatisk inn sete og speil, forklarer Myklebust. Har jeg f.eks. hørt på podcast på kontoret, fortsetter den på Apple Carplay-en når jeg setter meg inn.
Rekkevidde og lading
– Å handle elbil var viktig for meg for seks år siden også, fra et miljøperspektiv, forklarerer Myklebust. Når Kona-en kom, hadde den utrolig lang rekkevidde, og nå er den blitt enda lengre, sier hun.
Bilen blir stort sett brukt på Stord, og blir som regel ikke ladet mer enn hver tredje eller fjerde uke.
– Vi bruker Kona-en mellom butikkene, bl.a. til å frakte utstyr, men også til messer og kurs – både lokalt og andre steder i landet, forklarer hun.
Rekkevidden er ikke noe problem.
– Jeg synes Kona-en er veldig stabil, og synes rekkevidden påvirkes lite av motbakker og temperatur – det er veldig lite rekkeviddetap når vinteren kommer, sier hun.
– Vi kjører tur/retur Stavanger uten problem. Røldal fungerer også – ski og by, smiler hun.
Kona-en er godt utstyrt fra grunnmodellen, og tilbys i fire utstyrspakker med et oppsett som er lett å forstå. Dette synes Myklebust er en fordel
– Det enkle utstyrsoppsettet til Hyundai er en fordel, synes jeg. Spesielt om du ikke kan så mye om bil. Det er lett å glemme utstyr når man må velge alt selv, da man gjerne tar for gitt at mange ting er inkludert. Det har jeg opplevd selv tidligere.
God service fra første dag hos Fylkesnes Bil
Myklebust har vært veldig fornøyd med å handle bil hos Fylkenes Bil igjen.
– Jeg bygger min egen forretningsdrift på god service, og da er det lett å legge merke til når er ute og handler. God service er noe jeg prioriterer foran andre ting, og noe bilselger Christian Brink har tilbudt fra dag 1, sier hun. Kona-en jeg kjører nå ble bl.a. levert ved butikken i Borggata der jeg fikk en rask innføring i alt det nye utstyret, avslutter den travle optikeren.
Tusen takk for tilliten, Arnhild, og kjekt å ha deg tilbake i Hyundai Kona igjen!