– Det har ikke skjedd så mye med fargen da, ler bilselger Arve Paulsen, og ser på pressebildene av den nye Peugeot e-208. For ganske nøyaktig 20 år siden bygde han om sin blå Peugeot 205 fra bensin til elektrisk drift. Nå har Peugeot gjort det samme med dagens kompaktmodell, og vi spurte Arve om hvordan han synes dagens modell klarer seg mot hans egen.
Fyll ut skjemaet eller ring en av våre selgere i dag for mer info og prøvekjøring! Stord: 53 40 40 40 / Husnes: 53 48 74 44. Kort leveringstid!
Arve Paulsen ble ansatt som bilklargjører hos Fylkesnes Bil i 1985, og har alltid likt å skru fra hverandre ting for å se hvordan de fungerer. På mobilen har bil-entusiasten bl.a. oversikt over strømproduksjonen fra solcelleanlegget han har montert på taket hjemme – og strømmen blir selvfølgelig lagret på batteripakken til en Mercedes-Benz B-Electric. Ombyggingen gjorde han selv.
Bladet Sunnhordland kom på besøk I juni 1999 var Bladet Sunnhordland på besøk hos Fylkesnes Bil på Heiane for å prøvekjøre det som sannsynligvis var øyas eneste el-bil på det tidspunktet, og i følge artikkelen hadde Arve sin egen grunn til å bygge om 205-en:
«Arve såg seg lei på
at el-bilar skulle sjå ut som nokre spesiallaga annanrangs køyrety. Han skifta
lika godt ut bensinmotor og eksosanlegg med el-motor og batteri i ein Peugeot
205»
«– Eg byrja sist sommar å planleggja prosjektet, og bestilte el-motor frå USA, fortel Arve Paulsen. Han skifta ut bensin med el-kraft i ein Peugeot 205XL. Til dagleg arbeidar han som salsmann på Fylkesnes Bil, og har god greie på bilar. Men ombygging til el-bil er svært uvanleg. Sjølv kjenner Paulsen berre til ein annan i Noreg som har gjort det same og fått den registrert.
Fantastisk design Du er kresen når det kommer til design og har øye for detaljer, sies det. Hva synes du om den nye Peugeot e208?
– Vi har nettopp fått bilen til lager, og den ser fantastisk ut – egentlig enda bedre enn på bildene som er sluppet. Peugeot har truffet svært godt med designet på sine siste modeller, og denne føyer seg inn i rekken av flotte biler fra Peugeot. Den er robust og sporty og har et fint interiør, bl.a. med 3D instrumenter og en stor skjerm. I tillegg har den norske bilpressen allerede trykket den til sitt bryst og spådd at dette blir en salgsvinner i Norge – ikke rart det når prisen starter fra kun 267.900, sier Paulsen.
«Informasjonen han
trong fann han i England og USA, og ein del på internett. Han har fått hjelp
frå Biltilsynet på Stord til registrering, og har elles berre møtt veilvilje
frå Stord Energi. På heimesidene til Paulsen kan alle sjå meir om bilen.»
«Sunnhordland fekk
vera med på ein køyretur. Bilen starta like godt i femtegear, og han aksa minst
like bra som ein kva som helst anna bensinbil. Då me stoppa i eit kryss måtte
bladfyken klypa seg sjølv i armen. Ikkje ein lyd var å høyra frå motoren. Men
bilen hadde ikkje kvelt seg, og det gjekk glatt å køyra vidare. Den einaste
lyden ein høyrer er støyen frå dekka. Og ein lyd lik rusinga av ein flymotor
når han akselererer.»
– Jeg vet ikke helt hvorfor jeg er så fasinert av elbiler, men det er egentlig den eneste riktige måten å komme seg fram på – den mest energieffektive måten, sier Paulsen. I tillegg får man spesielt god komfort gjennom rolig drift, sømløs giring og en umiddelbar reaksjon når man trykker inn gasspedalen. Mye av grunnen til at el-biler er blitt så populære i Norge har selvfølgelig med reduserte avgifter og rimeligere driftskostnader, men er de bygget riktig er de utrolig gøy å kjøre – og det er definitivt nye Peugeot e-208!
Rekkevidde
«Bakseta måtte gje plass for batteria til bilen, slik at det berre er plass til to personar. Sjølv om det var plass til nokre batteri under panseret måtte dei plasserast bak for å fordela vekta på bilen. Bilen gjekk opp 200 kilo etter ombygginga.»
«Rekkjevidda på batteria er mellom 40 og 60 kilometer, altså litt
kortare enn vanlege el-bilar, men Pauslen vurderer å kjøpa nye og lengrevarande
batteri seinare. Til no har han brukt om lag 70.000 kroner på bilen, men den er mykje
billegare i drift. 3,75 kr. brukar han i straum på ei vanleg veke, og i tillegg
slepp han å betala vegavgift, på sikt vil det altså løna seg.»
Og hva med rekkevidden, Paulsen? Bilen din kunne ikke helt måle
seg med Peugeot e-208?
– Den nye 208-en har en elektrisk rekkevidde på hele 340 km (WLTP), og er
dermed en god nummer-en-bil for de aller, aller fleste. Med hurtiglading og kun
30 min. til 80 % av batteriets kapasitet er det ingen grunn for ikke å dra på
langtur med denne bilen.
– Min 205 hadde 12 standard bilbatterier i baksetet, og var
dermed ikke veldig praktisk for en familie, smiler Paulsen, men på den tiden
funket det fint. Jeg hadde ikke familie og hadde bilen hovedsakelig som en nr.
2-bil, sier han.
Hva tenker du nå, Arve? Ville du tatt deg bryet med å bygge
om bilen din i dag?
– Selvfølgelig ikke, men det var veldig gøy å gjøre det da det enda ikke fantes
mange el-biler på markedet. Det var mest for hobbyen sin del, og jeg synes det
er kjekt å få til ting som man ikke kan kjøpe i butikken. Bilen min hadde
registreringsnummer EL10072, og var altså den 72. elektriske bilen i Norge,
forteller han. Det skapte en hel del oppmerksomhet, med besøk fra både
Sunnhordland, bilmekanikerlinja på Yrkesskolen og NRK, og samtaler med NTNU i
Trondheim.
Peugeot har alltid hatt en sterk posisjon i Sunnhordlandsregionen,
hva tror du det skyldes?
– Merket er for svært mange synonymt med god kvalitet og
kjørekomfort, mye utstyr og flott design. Det er et pålitelig merke med god
driftssikkerhet, så mange har gode erfaringer med Peugeot. Med lang rekkevidde og
et flott design tror jeg e-208 kommer til å bli en suksess, sier Paulsen.
Bestilte bilen selv
Arve har hatt el-bil i familien en stund og venter i disse dager på en ny Peugeot
e-208.
– Jeg bestilte meg en e-208 med en gang den ble lagt ut for
salg, og gleder meg til den kommer. Det morsomme var at jeg fikk plass nr. 72 i
køen, ler bilselgeren.
205-en som ble ombygd i 1999 var en 1986-modell. Arve hadde
den i drift i seks år før den ble solgt videre. Bilen gikk i noen år til, men i
2008, etter 22 år på veien, var den moden for avskilting.
– Det var en fantastisk kjekk bil, og den gikk totalt
knirkefritt så lenge jeg hadde den, sier Paulsen.
Nå oppfordrer han alle som er i markedet for en snerten kompaktbil
til å komme innom for en prøvetur av Peugeot sin egen, kompakte elbil.
– e-208 er blitt en fantastisk bil og er minst like gøy å
kjøre som bilen jeg bygde om i 1999. Den har et sportslig utseende og
sportslige kjøreegenskaper – den er absolutt et friskt pust i mengden av det
som kan oppfattes som litt kjedelige elbiler. Og i dagens modell er det også plass
til bakseter, ler den entusiastiske bilselgeren.
Ta kontakt med Arve og selger-teamet på Stord (53404040), eller Håvard og Dan-Viljar på Husnes (53487444) for mer info og tilbud på bilen.
Pssst! Snart kommer også
e-2008 For de som trenger litt mer plass i sin nye elbil kommer familiebilen Peugeot
e-2008 snart på markedet. – I april/mai venter vi denne modellen inn. Salget er
ikke startet enda, men bilen har allerede fått stor oppmerksomhet i media, så
denne gleder vi oss til, avslutter bilselger Paulsen.