Haugland Transport har hovedkontor i Svartadalen på Stord, er en totalleverandør av transporttjenester i hele Sunnhordland og tilbyr kranbiler, tippbiler, containerbiler, maskintransport, følgebiler og budbiler. Roger Markhus er sjåfør i selskapet og i høst fikk han overlevert en fullspekket Mercedes-Benz Sprinter.
Roger og den nye arbeidskameraten hans tilbringer mye tid sammen på ulike transportoppdrag. Bilen har han bygd selv, i tett samarbeid med bilselger Fredrik Ottesen.
– Denne bilen er svært godt utstyrt, forklarer Ottesen, jeg tror den har det meste av det som kan velges, og mye av det er lokalmontert hos oss – det vil si ekstralys, panserbeskytter, følgebilskilt på taket og så videre.
Markhus har bare hatt bilen i tre måneder, men har tilbakelagt utrolige 27.500 kilometer allerede.
– Da jeg hentet Sprinteren bar det rett på oppdrag. Etter det har vi vært utallige turer til Stavanger, Trondheim og Bergen, Nord-Norge-turer og til Sverige. Bilen brukes til varetransport, men også som følgebil på ulike oppdrag. Da transporteres som regel verktøy, mindre utstyr og mekaniske deler, forklarer han.
Transportoppdrag døgnet rundt
Daglig leder i Haugland Transport, Arne Skulstad kan fortelle at den nye Sprinteren blir mye brukt til ekspressoppdrag.
– I Roger har vi en mann som virkelig står på for kundene våre. Med den høye servicen har gir, som inkluderer henting og levering hele døgnet, har vi bygget et tilbud som har slått an i det lokale næringslivet. Vi henter når som helst, hvor som helst, og har oppdrag i hele Scandinavia, forklarer han.
Lokal bærekraft
På siden av bilen finner vi Haugland Transport- logoen og slagordet «Lokal berekraft». Skulstad kan fortelle om en bedrift som jobber på mange områder for å begrense sitt fotavtrykk.
– Vi tar ansvar lokalt, og i sum skal våre tiltak komme lokalmiljøet til gode, sier han engasjert. Vi har begynt å bruke biodiesel, har testet og står på trappene til å bestille både elektrisk lastebil og hydrogendrevet lastebil. Elektriske lastebiler er foreløpig best egnet for lokale oppdrag, men vi venter på neste generasjons batteripakker, som vil gjøre det mulig å kjøre tur/retur Bergen med tung last. Vi bruker også Michelin-dekk, som skal bidra til å redusere utslippene litt.
– For en liten, lokal aktør som oss handler det om å finne lokale løsninger for den bærekraftdugnaden vi alle er blitt bedt om å delta i, forklarerer Skulstad.
Helt suverent å kjøpe bil hos Fylkesnes Bil
Det er altså bilselger Fredrik Ottesen som har guidet Markhus gjennom bilkjøpet. Ottesen forteller at det er mange detaljer som skal avklares når man skal bygge en bil som dette.
– Vi har hatt en tett dialog under byggingen av bilen, sier Ottesen. Vi tar utgangspunkt i hva bilen skal brukes til og hvor mye den skal være i bruk før vi diskuterer utstyret. Kunden har ofte spesielle behov og utstyr han er vant til, og ønsker å ha med videre. Slik var det også denne gangen, forklarer han. Til slutt bestemmer vi oss for hvor utstyret skal plasseres.
– Det er mye som skal avgjøres, og da er det godt å ha en lokal leverandør, skyter Markhus inn. Det er mye lettere når man bare kan stikke innom. Det viktigste er likevel servicen vi får når bilen er på veien, eller rettere sagt; når vi ikke får vært på veien. Driftssikkerhet og rask hjelp når noe dukker opp er avgjørende, det er på veien vi tjener penger, understreker han.
Opplevelsen med bilkjøp på Heiane har svart til forventningene.
– Å kjøpe bil hos Fylkesnes Bil har vært helt suverent, forklarer Markhus, vi har fått det akkurat slik vi ville ha det. Dialogen med Fredrik har vært veldig god – han har vært en kjempemann i prosessen, og ordnet opp, sier han.
Rå kjørekomfort! Det er som å springe på en myr …
På de 2.300 km lange turene til Nord-Norge har Markhus fått testet bilen grundig.
– Sprinteren har en helt rå kjørekomfort, og er noe helt annet enn jeg har opplevd tidligere, kan han fortelle. Det er stor forskjell i veikvalitet på turen, og man merker at understellet på bilen jobber på en annen måte enn biler i samme klasse, den flyter liksom på veien – det er som å springe på en myr, avbryter han seg selv. Den tar imot for alle ujevnhetene i veien, sier den engasjerte sjåføren.
Bilen til Markhus har også sidevind-assistent som gjør bilen sikrere på veien.
– Funksjonen stabiliserer bilen under kjøring, og spesielt under Sverige-turen merket jeg hvordan den stabiliserte seg ved sterk sidevind. Dette er en stor fordel når man har en stor bil med mye vindfang, forklarer Markhus.
Bilselgeren nikker bekreftende til det som blir sagt.
– Slike funksjoner er typisk Mercedes-Benz, sier Ottesen. I stedet for å varsle i tide og utide, har den utstyr som slår inn ved behov og hjelper deg når du virkelig trenger det.
På langturene merker Markhus kjørekomforten til Mercedes-Benz på mange måter. Bilen har blant annet adaptiv cruise control som justerer farten i forhold til bilen foran. Den bremser til og med ned til 0 km/t når bilen foran stopper i et kryss.
– Den adaptive cruise controlen er fantastisk og gjør kjøreturen både tryggere og mer behagelig. På en av turene kjørte jeg fra Haukeli til Drammen uten å touche gass eller brems, forklarer Markhus. Den er helt enestående å bruke, og alt ordner seg selv så lenge man har en bil man kan følge.
Utrolig kjekt å høre at du er fornøyd med bilen og bilkjøpet, Roger. Kos deg på veien i den flotte Sprinteren!