Rekkeviddeangst er ikke for alle. Sommeren 2021 dro ekteparet Kathrin og Bernd Gerhardt på en 3.000 km langtur til moderlandet Tyskland. Transportmiddelet var en stilig, hvit og helelektrisk Hyundai Kona. Vel tilbake i Siggjarvåg på Bømlo fikk vi høre litt om hvordan de opplevde bilen, rekkevidden og lading underveis.
Ferieturen gikk til Stavanger, og derfra med ferge til Hirtshals i Danmark. Første ladestopp var i Randers, ca. 150 km sørover i landet.
– Fantastisk å kjøre
I Danmark kan man kjøre inntil 110-130 km/t på motorveiene, og i Tyskland finnes det i realiteten ingen hastighetsbegrensning. Dette håndterte Kona-en fint, mener ekteparet.
– Bilen er fantastisk å kjøre, sier Kathrin, og 120 km/t er en fin reisehastighet på veiene i Europa. Man kommer seg raskt frem og trafikken flyter fint. I denne hastigheten er bilen fremdeles veldig komfortabel å kjøre – støyen i kupeen er lav og forbruket er lavt. Kommer man over 120 km/t øker støyen noe, og forbruket mye, sier hun.
Førerassistentsystemer, head-up display og varsel for kryssende trafikk
Bilene fra Hyundai er kjent for høy komfort-, og et høyt utstyrs- og sikkerhetsnivå. Dette nøt ekteparet fra Siggjavåg godt av på turen.
– Vi brukte den adaptive cruise control-en mye, forteller Bernd. Man aktiverer den når man har funnet hastigheten man ønsker å holde, og bilen reduserer farten automatisk om bilen foran kommer for nærme. Det var veldig komfortabelt, og hjelper når man skal kjøre langt, forteller han.
– Blindsonevarslingen var litt uvant i starten men dette er også et godt hjelpemiddel, sier Bernd. Ved bytte av fil varsler bilen om det kommer en annen bil opp på siden.
Bilen varsler også om kryssende trafikk bakfra.
– Man opplever gjerne at man har sjekket både speil og ryggekamera, skal til å rygge ut av parkeringsplassen, og så kommer plutselig varselet. Da kan det være kryssende fotgjengere eller andre biler som kommer brått på. Dette er et annet eksempel på fornuftig og godt sikkerhetsutstyr denne bilen har, sier Kathrin. Det fungerer, og det er viktig!
Bak rattet, på dashbordet, har de et head-up-display som viser hastighet, navigasjon og multimedieinformasjon.
– Platen viser kun den informasjonen du trenger og det er nyttig at man slipper å ta øynene fra veien, forteller de to. Spesielt på motorvei der trafikken beveger seg fortere enn vanlig.
Komfortabel tur
– Man sitter godt i denne bilen, automatgiret er behagelig å kjøre med, og den elektriske seteregulering er fin å ha. I tillegg har vi seter med ventilasjon, ikke bare varme. Det blir fort varmt med skinnseter om sommeren, og på turen hadde vi flere dager med over 30 grader, forteller Kathrin. Da var det perfekt med kjøling i setene.
De to skryter også av Hyundais mobilapp.
Med Bluelink-appen installert kan man sitte på cafe og sjekke ladestatusen eller ligge på hotellsengen og planlegge morgendagens kjørerute, og sende denne til bilen, slik at den ligger klar når man fortsetter turen neste morgen, forklarer Bernd.
Ideell til to personer på langtur
– Kona-en er ikke en familiebil på samme måte som den nye Hyundai Ioniq 5, det er en familiebil, smiler Bernd. Kona-en er en fantastisk bil til to personer på langtur, som har med seg en del bagasje, men fungerer nok også for en familie på fire som er borte én uke og har bare én destinasjon, sier Kathrin. De trenger nok ikke pakke så mye som vi gjorde.
Lading og forbruk
Paret innrømmer at de var usikker på lademulighetene før turen.
– Vi hadde hørt at ladestasjonsnettverket ikke er så godt utbygd i Tyskland, men det stemmer ikke. Vi hadde aldri noen problemer med å finne ladestasjoner, og opplevde heller ikke kø. Det var ikke alltid vi hadde behov for å lade, men fylte ofte på dersom vi likevel stoppet, sier de to.
Nettstedet motor.no beskriver Hyundai Kona som fantastisk effektiv. Bilen bruker rett og slett lite strøm pr. tilbakelagte kilometer, selv om vinteren. Kathrin og Bernd forteller at de flere ganger opplevde at instrumentpanelet viste over 500 km etter lading til 100%.
– På stekningen Bremen-Flensburg kjørte vi på litt mindre veier, veier som ligner på veiene her hjemme. Vi hadde en snitthastighet på ca. 70 km/t og brukte under 12 kW/t. Det er nesten ingenting, sier Bernd entusiastisk.
I snitt brukte bilen bare mellom 12-14 kW/t på hele turen!
Enkelt med Hyundai ladekort på langtur
Ekteparet fra Tyskland sier det ikke var dyrt med lading, og skryter av ladekortet «Charge myHyundai». Kortet er en del av Hyundais velkomstpakke og gir tilgang til Europas største nettverk av ladestasjoner.
– Kortet fungerte på alle stasjonene vi stoppet på, og gjorde at vi slapp vi å registrere oss i mange ulike apper hos lokale tilbydere. Det var veldig raskt og enkelt å bruke, og etter ca. fire uker fikk vi faktura fra Hyundai med tid, sted og kostand for hver lading.
Perfekt på langtur
I salgshallen på Heiane får Fylkesnes Bil-selgerne av og til spørsmål om når elbilene med 700, 800 … kanskje 1.000 km rekkevidde kommer. Hyundai Kona electric leveres med 305 km eller 484 km rekkevidde. Kathrin og Bernd mener det er uproblematisk å dra på langtur med «bare» 484 km på måleren.
– Når har man egentlig behov for å kjøre 700 km uten stopp, spør Bernd?
– Kona-en har nok rekkevidde til å dra på langtur. Når man uten problem kan kjøre etapper på 2-3 timer, eller 200-300 km, så er det mer enn nok. Man trenger, og skal ha, pauser innimellom, spesielt når man ligger i høy fart på Autobahn. Så denne bilen er perfekt, vi er veldig fornøyde, forteller de to.
– Faktisk synes vi det har vært bedre å dra på langtur med elbil enn fossilbil. Det er lettere å ta seg en stopp, og strekke på beina. Man presser ikke seg selv til å kjøre «bare litt til» på samme måten som i en fossilbil. Man trenger ikke lade helt opp hver gang heller. Med et kort stopp får man ladet sjåføren også, smiler Kathrin. Det er det behov for.
Elbil er fantastisk … hjemme også!
Kathrin og Bernd Gerhardt har hatt bilen i ett år, og har allerede kjørt over 19.000 kilometer.
– Det er fantastisk med elbil, sier Kathrin. Og her hjemme er det selvfølgelig ikke noe problem, og absolutt ikke behov for bil med lenger rekkevidde. De fleste av oss har kun småkjøring i hverdagen, og med nesten 500 km rekkevidde lader vi bilen bare en gang i uken – stort sett alltid i egen garasje, forteller Bernd.
– Uansett om vi drar til Stavanger eller Bergen – vi lader aldri før vi er hjemme i garasjen igjen. På turen nedover tok vi fergen fra Stavanger med mer enn 80% igjen «på tanken», så det er ikke noe problem.
Er du også klar for elektrisk bil?
Mange funderer på om elbil er det riktige for dem, og for noen er det ikke det. Ekteparet fra Tyskland har imidlertid ingen problemer med å anbefale elbil, både til «hjemmebruk» og på lange ferieturer.
– Som sagt, vi hadde noen betenkeligheter før avreise, men de har vi ikke lenger. Vi er helt rolig når vi tenker på å dra på langtur igjen, avslutter det reiseglade ekteparet fra Siggjarvåg.
På Fylkesnes Bil-bygget og i Hyundaibutikken på Heiane (53404040) finner du et stort utvalg elbiler og hybrider. Våre dyktige selgere hjelper deg gjerne med å finne riktig bil. Velkommen til oss!