Idiotien fortsetter! Fylkesnes Bil, 02, desember 2024

Sist gang vi møtte Per Sveinung Lønning i Hyundaibutikken til Fylkesnes Bil forlot han oss med regionens første Hyundai Ioinq 6 – en bil han mente alle andre burde holde seg unna, og et kjøp han for sin egen del beskrev som «egentlig helt idiotisk». Denne gangen er Lønning i butikken for å hente regionens aller første Hyundai Ioniq 5N – en rå sportsbil med ekstreme ytelser. Denne gangen er det han har gjort «om mulig enda dummere»!

Per Sveinung Lønning med sin nye Hyundai Ioniq 5N

– Dette er gøy!

Bilentusiasten Lønning er allerede på plass da vi ankommer butikken. – Dette er gøy, hører vi han si. Som ved forrige overlevering er han på vei rundt bilen med kamera.  

Vi spør Lønning om førsteinntrykket, og blir overrasket over hvor rolig han er. – Det er godt å se den uten plasten den ble levert i … den ser sint ut, sier han. Den har et fint design, og er litt tøffere enn Ioniq 5-ene man ser langs veiene til vanlig. Litt, spør vi? OK, vesentlig, da, smiler Lønning og fortsetter fotograferingen.

 – Dette er gøy, hører vi igjen, dette er gøy!

Men har han allerede glemt Ioniq 6-en han falt pladask for for bare 18 måneder siden?  Selv om det kan virke sånn, aner vi et snev av separasjonsvegring når han begynner å snakke om den.

– Jeg har vært veldig fornøyd med Ioniq 6-en. Den er utrolig god å kjøre, og egentlig er det litt tidlig å si farvel etter halvannet år. Men det er en grunn til at jeg ikke er gift, smiler Lønning. Jeg blir lei ting etter en stund.

– Forelska på ny

Nå er det Ioinq 5N som gjelder. I perioden det var mulig å prøve denne spesielle bilen på Heiane var Lønning innom flere ganger, og etter to prøvekjøringer ble valget tatt.

– Jeg ble forelska på ny, da vet du. Forelskelser går ofte over etter ett års tid, og utvikler seg til noe annet. Da jeg så Ioniq 5N-en ble jeg forelska igjen, og det gikk ut over Ioniq 6-en.

N-modellen er så rå at den kan betegnes som en ny bilmodell. Den har fått et ekstremt ytre, banebrytende teknologi, et forsterket chassis og et karosseri som bidrar til en rally-inspirert svingteknologi med firehjulstrekk og active sound som gir en ekte sportsbilfølelse, med girskiftet og motorlyden til en fullblods fossil sportsbil. Den elektriske rekkevidden er inntil 448 km, og lading fra 10-80% tar kun 18 minutter.

– Denne bilen går som et uvær, det visste jeg, men da jeg prøvekjørte var jeg mest interessert i hvor behagelig den var å kjøre i vanlig bruk. 650 hk kan bli for mye, jeg er jo ikke på Nurnbergring hver dag, smiler bilmannen.

Bilselger Arne Risnes har gått gjennom de viktigste funksjonene med Lønning, og vi får være med på en liten tur i den nye N-modellen. Da vi begynner å kjøre merker vi hvor godt vi sitter, og de tøffe, sportslige detaljene i kupeen.

Sjåføren bekrefter vårt inntrykk. – Den er utrolig god å kjøre, og bøttesetene gjør at jeg sitter veldig stabilt, forklarer Lønning. De manuelle innstillinger gjør også at man får den litt «gamle feelingen», forteller han entusiastisk.  

Det er lett å se at et nytt, lidenskapelig forhold er i emning, og når han skifter til boost-mode, får vi et inntrykk av hva de ekstreme spesifikasjonene betyr i praksis. Lønning trenger ikke repetere mantraet fra tidligere. Det er lett å se at mannen har det gøy. Det har vi også, der vi aggressivt rykkes tilbake i setet, og tankene går til Nurnbergring.

– Bil bør være 60/40 følelser og fornuft, forklarer Lønning. Livet går for fort for noe annet. Du ser hvordan hverdagen ser ut, sier han og ser mot himmelen. Den er grå. Man kan ikke kjøpe seg lykke, sier de, men jo! Det kan man! Det er akkurat det jeg har gjort, kjøpt meg glede.

Ting har fungert veldig fint hos dere

Da bilen stopper foran Hyundaibutikken igjen lurer vi på hvordan det er å kjøpe bil hos Fylkesnes Bil.

– Jeg var med da vi kjøpe Mitsubishi L200 på gården hjemme, og husker jeg fikk bilbrosjyrer da butikken lå på Litlabø. Jeg har de enda, smiler han. Senere har jeg kjøpt både nytt og brukt hos dere, og ting har alltid fungert veldig fint her, forklarer Lønning.

– Nærhet til forhandler er viktig, det dukker alltid opp småting når man har kjøpt bil. Det trenger ikke bety at noe går galt, men man må gjerne innom for en oppgradering eller lignende. Da er det viktig med en lokal forhandler, forteller han. Det er både trygt og behagelig.

Før vi forlater Lønning tar han opp tråden fra forrige bilkjøp

– Sist sa jeg at folk ikke måtte kjøpe Ioniq 6, og så ble den Sunnhordlands sjette mest solgte bli. Denne gangen kan du skrive at de må holde seg til helsikes unna, avslutter den lystige bilkjøperen.

Klikk for å lese mer om Hyundai sitt sortiment og kampanjer!