Mange med gullklokke hos Fylkesnes Bil! Fylkesnes Bil, 31, mai 2019

Artikkel i Sunnhordlands biltema 2019-05-31

For kunden skal det være enkelt og komplett hos Fylkesnes Bil. Med lang erfaring, høg kompetanse og godt teamarbeid gir de kundene en stor fordel. I april åpnet de dessuten ny avdeling på Heiane.

Fylkesnes Bil leverer rundt 850-900 biler i året. Med nær 60 ansatte i sving hver dag fordelt på tre avdelinger, kan man trygt kalle de markedsledende. Fylkesnes Bil tilbyr regionens største utvalg av nybil og bruktbil, merkeverksteder, Mekonomen, lakk- og skadeavdeling, veghjelp og bilutleie. Med andre ord tilbyr de et komplett utvalg innen bil.
– Alt man trenger, kan man få hjelp til her hos oss, sier Kjetil Gundegjerde, bilselger. 

Åge Madtsen har 34 år bak seg hos Fylkesnes Bil, Kjetil Gundegjerde har 35 år.

Lang erfaring og høg kompetanse
Som kunde kan du væra trygg på at de ansatte hos Fylkesnes Bil har kompetansen til å hjelpe deg og bilen din med det aller meste. På huset er det sju ansatte som har vært der i mer enn 25 år, og hele 29 som har vært ansatt i over ti år. Gundegjerde og Åge Madtsen mener det gir kunden en ekstra trygghet.
– Kunden kan være trygg på at vi har kompetanse, og at vi vet hva vi holder på med.

Selv med lang erfaring gjelder det å holde seg oppdatert i faget. Og veteranene i bransjen merker at tidene har endret seg. Kundene er ofte mer orienterte før de kommer i butikken.

– Vi merker at kundene ofte har satt seg godt inn i produktet før de kommer til oss. Likevel er det noe med det der å kunne prøvekjøre en bil. Og selv om kundene kanskje vet mer enn før, er det viktig at vi kan hjelpe med ting som serviceavtaler, forsikring og finansiering, understreker Gundegjerde. 

Kunder i generasjoner
Kundegruppen til Fylkesnes Bil kommer fra hele Sunnhordlands-regionen. De tilsette gjør sitt ytterste for å yte service til kunden, når det måtte være.
– Gjennom importørene våre, og vår egen bilbergingstjeneste har vi et apparat som hjelper kundene 24/7, slår Madtsen fast.

De opplever at kundene i stor grad er lojale.

– Det er mange gjenkjøp. Det setter vi stor pris på. Ellers har vi kunder der barnebarna igjen er blitt kunder, så det går gjennom generasjoner. Andre familier har kanskje kjøpt åtte-ti biler fra Fylkesnes Bil, forteller han.
– Vi skal møte kravene fra kundene våre, og være ærlige. Vi må levere på kvalitet hele veien, og være oppdaterte i faget vårt, slår Madtsen fast.

Kompetansen må vedlikeholdes
Med rundt 60 ansatte, mange avdelinger og biler, er det mange hjul som er i sving hver dag for at maskineriet skal gå rundt. Madtsen, som jobber på ettermarked Mercedes-Benz, anslår at de har ti-tolv biler inne til service i løpet av en dag. Seks teknikerar er i sving. Dette gjelder også for Mitsubishi, Peugeot og Hyundai.
– Jeg vil anslå at det er rundt 35-40 biler inne til service hver dag, forteller han. Og vi er svært glade for å se at kunder fra både Bergen, Os, Sveio og Haugesund kommer til oss når bilen skal på verksted. Det tar vi som et godt tegn, sier han.

Kompetansen utvikles og vedlikeholdes. Våre teknikere må gjennom obligatorisk opplæring for sitt merke.

Fylkesnes Bil bruker mye ressurser på at de ansatte hele tiden skal være oppdaterte i faget, og sender de med jevne mellomrom på kurs som gir kompetanseheving. De ansatte har svært god kompetanse, og deler mange års erfaring mellom seg. Teknikerne gjennomgår obligatorisk spesialistutdanning på sitt bilmerke. De får tilgang til spesialverktøy og kommunikasjonskanaler opp mot produsent.

– Mekanikerne kjenner bilen din, og ofte tar det kortere tid med feilsøking og slike ting. At de blir spesialiserte i ett merke kommer kunden til gode ved at man får dyktige tilsette som vet hva de driver med, slår Madtsen fast.

Mekonomen Bilverksted Stord holder til i Hyundai-butikken vår på Heiane. Her hjelper vi kunden med det aller meste på de aller fleste merker.

Fylkesnes Bil har ellers brei erfaring fra andre bilmerke gjennom Mekonomen-avdelingen sin.

Håvard Solheim og Dan Viljar Sæle hjelper Kvinnheringene med deres bilhold.

Avdeling Husnes
Fylkesnes Bil har også en avdeling på Husnes. Fire gonger i uka går «Fylkesnes Service Express» frem og tilbake fra verkstedet på Heiane, til avdelingen på Husnes. For kundegruppa på Husnes betyr dette at de kan levere inn nøkkelen, så blir resten ordnet.

– De får et fullverdig verkstedtilbud og tilgang til alle våre fasiliteter, forteller Gundegjerde.

– Man ringer og bestiller time, leverer bilen og nøkkelen – og henter den samme sted som du leverte. Det er en ordning vi har fått svært mange positive tilbakemeldinger på.