Nye Peugeot E-5008 – stor 7-seter SUV med lang rekkevidde! Fylkesnes Bil, 30, september 2024

Peugeots elbiler kommer på løpende bånd og nå er det klart for storebror i rekken; nye Peugeot E-5008, som inntil videre byr på opptil 502 kilometer rekkevidde, syv seter, 748 liter bagasjerom og tilhengerfeste med inntil 1.000 km rekkevidde.

Peugeot E-5008 byr på det kundene forventer. Nå kombineres alle familieegenskapene med lang elektrisk rekkevidde, og en helt nyutviklet i-Cockpit. I tillegg til de praktiske behovene modellen tilfredsstiller, gjør et markant design, lekre materialer og en innbydende kupé turen til en nytelse.

Høydepunkter

  • Stor SUV
  • Inntil 7-seter
  • Lang rekkevidde (inntil 502 km. (WLPT))
  • 210 hk
  • Ladefart, inntil 80% på kun 30 min.
  • Bagasje 7-seter: 259 liter, 5 seter: 748 liter, 2-seter: 1.815 liter
  • Panoramic i-Cockpit (GT) med alt som hører med der
  • ChatGPT
  • Bakkeklaring: 20,4  centimeter
  • 11/22 kw ombordlader
  • 4,79 meter lang og 2,9 meter akselavstand
  • Masse plass. Andre rad er del 60/40 i setet og 40/20/40 i ryggen. To ISOFIX i baksetet.
  • Veldig lett adgang til tredje seterad
  • 1.000 kg hengervekt (210 hk)
  • Seks farger: blå Obsession, blå Ingaro, hvit Okenite, sort Perla Nera, grå Artense og grå Titanium

Akselavstanden på E-5008 er hele 2,9 meter, noe som gjør plassen innvendig spesielt generøs. Den totale lengden på bilen er 4,79 meter.

Design

Peugeot E-5008 er en stor SUV. Den kombinerer praktiske løsninger, bakkeklaring på over 20 centimeter og gode kjøreopplevelser med et elegant og linjelekkert utseende. Det vises særlig bak, der kreative sideelementer kamuflerer det store bagasjerommet.

Grillen fremheves av et smalt svart bånd som omslutter hele fronten. Dette inkluderer også ultrakompakte LED-frontlykter. E-5008 GT leveres med Peugeots nye Pixel LED-teknologi som standard. Teknologien tilpasser automatisk lysene etter trafikkforholdene, og opprettholder optimal belysning uten å forstyrre andre trafikanter.

Mange valg

E-5008 leveres med flere motorer og to batteristørrelser, med rekkevidde fra 500 til 660 kilometer. To varianter, med henholdsvis 4×4 og Long Range, kommer senere.

Standardmodellen har 210 hestekrefter og 345 newtonmeter, og Long Range har 230 hestekrefter og 345 newtonmeter. To-motors firehjulsdrevet versjon gir en totaleffekt på 320 hestekrefter og 345 newtonmeter foran og 170 newtonmeter bak. Standard batteri for både to- og firehjulsdrift er 73 kWt, og Long Range får hele 98 kWt.

E-5008 håndterer ladeeffekt opptil 160 kW. Hele fremdriftsbatteriet er plassert mellom akslingene. Det har en 400-volts arkitektur og en kjemisk sammensetning av nikkel, mangan og kobolt. Batteriet har åtte års garanti (eller 160 000 km) med 70% kapasitet.

Panoramic i-Cockpit

Både utforming, materialer, og ikke minst belysning, gjør E-5008 like banebrytende som E-3008, med stor vekt på interiør. Den 21-tommer buede skjermen Panoramic i-Cockpit, skaper en unik kjøreopplevelse. Indirekte belysning gir et inntrykk av at skjermen svever fritt.

Høyt plasserte instrumenter, som Peugeot har hatt lenge, er nå slått sammen med berøringsskjermen, som vanligvis sitter i midtkonsollen. Dette har blitt en stor buet skjerm som bedrer kjøreopplevelsen. Peugeot har også valgt å beholde en del fysiske knapper, samt ti programmerbare knapper, såkalte i-Toggles.

Det kompakte rattet har oppvarming som standard på E-5008 GT.

Allure-versjoner har Peugeot i-Connect-systemet som standard. Det tilbyr komplett tilkobling takket være trådløs speiling av både Apple CarPlay og Android Auto.

Peugeot i-Connect Advanced, standard på E-5008 GT, har TomTom navigasjonssystem med reiseplanlegger.

Stemmestyring

«OK, PEUGEOT» er startfrasen for å få tilgang til stemmestyring av en rekke funksjoner. Det kan være adgang til infotainment, navigasjon, klimaanlegg og telefon. Stemmegjenkjenningen kan nå skille mellom kommandoer gitt av fører og passasjerer.

Masse plass

Takket være en lang akselavstand, kan E-5008 tilby mye beinplass for passasjerer på andre rad. I tillegg kan tredje rad by på en ny standard for både romslighet og inn- og utstigning i dette segmentet.

Andre rad i E-5008 er utstyrt med komfortable seter der en 60/40-delt benk er kombinert med regulerbare 40/20/40 ryggstøtter. Dette gir både fleksibilitet og komfort.

Tilgang til setene i tredje rad er enklere enn noen gang takket være Easy Access-systemet. Setene på andre rad kan vippes helt opp og skyves fremover samtidig ved hjelp av en hendel som finnes øverst på seteryggen. Denne nye mekanismen forbedrer tilgjengeligheten til rad tre betydelig.

Enormt bagasjerom

Bagasjerommet i nye E-5008 er på hele 748 liter i femseters konfigurasjon og 259 liter i syvseters konfigurasjon. Med alle seter slått ned er volumet 1.815 liter.

Med alle syv seter oppe er gulvet i lasterommet 42 centimeter dypt. I toseters oppsett er lastelengden opptil to meter. Under rad tre finnes et lasterom på 80 liter. Dette rommet er litt mindre på varianten med firehjulsdrift. Bagasjeromsskjuleren har også en egen lagringsplass i dette rommet.

Det store panoramataket i glass slipper inn rikelig med lys. Fremre del kan åpnes, noe som er sjeldent på en elektrisk bil.

De nye setene tilbyr optimal komfort og støtte. I utstyrsvarianten Allure består de av en skinnimitasjon og stoff, mens GT har skinnimitasjon og Alcantara. På GT-versjonen er det også ventilasjon og massasje foran og varme i baksetet hvis man velger helskinn. Forsetene har sidestøtter som blåses opp eller tømmes elektrisk for å tilpasse seg passasjerens kropp. Passasjerene på andre og tredje rad er også sikret en behagelig tur. I tillegg til god plass kan setene justeres i lengderetningen og ryggen har fem innstillinger. Kontrollpanelet på baksiden av midtkonsollen lar passasjerene på rad to kontrollere temperatur og ventilasjon i det tredelte klimaanlegget. Oppvarmede seter i GT justeres også her. Midtkonsollen har en 12-volt kontakt supplert med to USB-C kontakter avhengig av versjon. På GT-versjonen har midtarmlenet to koppholdere og sidevinduene i bakdørene har solgardiner. De to plassene i rad tre har både koppholdere, leselys, armlener og uttak til 12 volt

Her kan du lese om de andre bilene i Peugeot sitt sortiment.