– Den e kjempego’, den, sier operasjonsdirektør Jan Lodden ved Eidesvik Shipping på Bømlo. Han er på prøvekjøring med nye Hyundai KONA Electric og har nettopp møtt en fremmed utenfor kjøpesenteret han besøker. Den fremmede, som selv skulle til Fylkesnes’n å bestille seg en, lurte på om bilen var god å kjøre.
Hyundai KONA har med sin klasseledende rekkevidde (inntil 484 km (WLTP) vært en storselger i distriktet vårt siden lanseringen. Nå er den her i en oppgradert 2021-modell, og i forrige uke var bilselger Arne Risnes i Langevåg for å levere to biler til Eidesvik Offshore ASA.
Eidesvik Offshore ASA har et stort fokus på bærekraft, noe som gjennomsyrer hele selskapet. Kjøp av elektriske biler er derfor et viktig bidrag i miljøstrategien.
– Bilparken er en del av det totale klimaavtrykket vårt, og for oss gjelder uttrykket «mange bekker små gjør en stor å, forteller Lodden. Som en av bransjens pådrivere innen miljøvennlig drift av offshore- og supply fartøy, er det å kjøre elektriske biler et naturlig valg.
– KONAen har god rekkevidde og det var viktig for oss, sier han. Vi ferdes mye mellom Stavanger og Bergen, og ville ha en bil som kan kjøre tur/retur, også vinterstid. Det får vi med denne bilen, forklarer Lodden.
Administrasjonssjef Torill Barane har også vært involvert i bilvalget.
– Jeg har sett fram til denne dagen, smiler Barane. KONA Electric er en veldig kjekk bil for oss, den er god å kjøre, solid bygget og «nett å kjøre». Dessuten sitter vi høyt, sier hun.
– Et lokalt forankret selskap
Eidesvik Offshore ASA er et lokalt forankret selskap, som foretrekker å handle lokalt. Selskapet, som har ca. 50 ansatte på Bømlo og ca. 500 totalt, ønsker å skape partnerskap med sine kunder og leverandører, som bl.a. Salt Shipping og Wärtsilä her i distriktet. De er stolte av mer enn 45 års samarbeid med Equinor – CCG Veritas og Subsea 7 har de arbeidet med i nesten 30 år.
– Lokalt eierskap er en nøkkel for hvordan vi opererer. Våre eiere har et stort fokus på innovasjon, og er entreprenører som vil mye innen feltet vårt, sier Lodden. Vi er foroverlente og ønsker å være best, derfor prøver vi alltid ut nye ideer før vi går videre.
– Vi synes det er veldig kjekt å handle lokalt, og gjør det med konkurransedyktige aktører. Det har vært en veldig positivt å handle med Fylkesnes Bil igjen, forklarer de to.
Selskapets miljøprofil er ikke ny. Allerede i 2003 designet Eidesvik fartøyet Viking Energy som har gått for Equinor, det aller første forsyningsskipet med miljøvennlig LNG-drift (flytende naturgass). Mer enn 20 år etter jobbes det med en oppgradering, og i 2023 skal Eidesvik gjøre fartøyet til verdens første Supply-fartøy med fuel-celler drevet med ammoniakk – en ombygging som reduserer klimautslippene med 60-70%.
Hårete miljømål
– Vi skal være en viktig bidragsyter til det grønne skiftet i skipsfarten, og ser at utviklingen går vanvittig fort. Innen 2030 skal vi redusere utslippene våre med 50%, og innen 2050 skal vi være karbon-nøytrale. Alt i tråd med FNs klimamål, avslutter Jan Lodden.
Tusen takk for tilliten, og lykke til med nye, flotte elbiler, og arbeidet med det grønne skiftet! Fylkesnes Bil heier på dere!